Vi opdaterer vores hjemmesidedesign for at forbedre oplevelsen på vores hjemmeside.

Advarselsmeddelelse
Begivenheden har allerede fundet sted.

UDSÆTTES Hildegardsalon - musik, ord og oplysning

Dato
Torsdag d. 14. januar 2021, Kl. 19:00 til kl. 21:00
Sted
Rytterskolen

HILDEGARD AF BINGEN

I sine visioner hører hun Gud sige: Jeg, den guddommelige værens ildfyldte liv, flammer i markernes skønhed, jeg lyser i vandene og brænder i sol, måne og stjerner. Med hver luftning vækker jeg alt til liv…

For Hildegard er alt i verden gennemlyst af Guds nærvær – alt er helligt: Universet, naturen, menneskekroppen, lægekunsten, og ikke mindst musikken. Den åbner Himlen og løfter mennesket op til dans med englene, Guds sendebud. Sammen med dem får vi styrke til at kæmpe mod vores egoisme og alle destruktive kræfter, så vi til sidst kan nå vort livs mål: Genforeningen med Ham, der har skabt os, og alt det skønne, sande og gode i verden.   

Hildegard levede i højmiddelalderen (1098-1179), men hendes verdensopfattelse og menneskesyn er i dag mere aktuelt end nogensinde. Derfor er hun i 2012 blevet ophøjet til kirkelærer på linje med Bernhard af Clairvaux, Thomas Aquinas og andre af kirkehistoriens store skikkelser. I sine visioner bliver hun advaret om de miljøkatastrofer, som i dag truer med at udslette menneskeheden og hele vores klode – miljøkatastrofer, som er forårsaget af vores grådighed og egoisme.

Kirsten Kjærulff er fortælleren, mens Jytte Abildstrøm lægger stemme til Hildegardcitaterne og vil svøbe det hele i humorens røde fløjl og kærlighedens gyldne silke.

MUSIKKEN

Hildegards musik bliver spillet af Poul Høxbro på fløjter og forskellige andre middelalderinstrumenter. Musikken er instrumentale versioner af – og fantasier over – sange af Hildegard, her arrangeret af Poul Høxbro.

Hildegards musik er jo først og fremmest blevet sunget af nonnerne i hendes eget kloster, men præcis hvordan de er blevet fremført, ved vi ikke meget om. Vi ved f.eks. ikke, om der har været anvendt musikinstrumenter til ledsagelse af sangene ved specielle lejligheder, men vi kan langt fra udelukke det, da Hildegard i modsætning til mange samtidige teologer i høj grad accepterede  brugen af musikinstrumenter. Hildegard så ganske enkelt instrumenterne som en lige så stor del af skaberværket som alt andet, og derfor mente hun, at det var smukt og ret at benytte også disse.